söndag 5 februari 2012

Light - en viktig pusselbit.


Inför den här matchen gillade jag Giants. Skarpt. Men i två veckor har man hunnit bolla med tankar och scenarion både en och två gånger. Jag har sett några presskonferens under denna gångna veckan och Bill Belichick ser oförskämt avslappnad ut. Han har något på lur och jag förväntar mig att han har några överraskningar förberedda inför nattens match. Något han ju även gjorde när lagen möttes i vecka 9. Den gången räckte det dock inte till.

Jag har sett bilder från den matchen igen denna vecka (svårt att missa) och det var på många sätt en rätt märklig match. I åtta av sina sexton första snaps så Patriots sju OLs på plan. Nate Solder var TE med utgångsposition från antingen Matt Light eller Sebastian Vollmer och Patriots öppnade matchen genom att spela smashmouth offense och på fem spel sprang man in 30 yards.

Eftersom att det lyckades så bra senast så antar jag att Belichick inte kommer att använda sig lika mycket av det systemet idag. Att tänka på det här sättet kan få en att bli tokig. För grejen är att Giants såg hur sårbara man var mot den offensiven och man har garanterat överanalyserat Patriots run game. Jag gissar, och det här är vilda chansningar, att Patriots fortfarande kommer att spela med sex eller sju linesmen även denna gång. Man har så pass stor respekt för Giants rush defense. Dock så tror jag att man kommer att förlita sig på att linjen håller upp så pass länge att Brady hinner passa Woodhead, Hernandez eller Welker.

Rob Gronkowskis skada har väl, efter Peyton Manning, varit den stora snackisen i veckan. Jag läste en oerhört intressant intervju med Dwight Freeney. Han hade en liknande skada som Gronk har nu inför Super Bowl för två år sedan men kände sig bra på matchdag. Han kunde spela och var dessutom en av de bättre spelarna för Colts mot Steelers. Han sa dock att den 30 minuter långa halvtidsvilan tog kål på honom. Vristen stelnade och han kunde inte göra sig själv rättvisa i andra halvlek. Jag vet inte hur mycket spel det är bakom Gronks skada, jag gissar på mycket då han nu verkar vara helt frisk, men har han problem så skulle jag tipsa Patriots om försöka hitta honom fri tidigt i matchen. Om inte annat för att Giants ska känna en rädsla inför honom.

Matt Light kommer att spela en stor roll för Patriots den här matchen. Förutom QB-matchen så är den viktigaste matchupen den mellan Light och Giants RE (Umenyoira eller Pierre-Paul). Giants har åtta sacks och 25 tacklingar på motståndarens QB bara de senaste fyra matcherna. Light måste göra sitt livs match.

"The good thing about left tackle,'' har Light tidigare sagt, "is you'll never have a perfect game. Left tackle and golf. Same thing.'' Visst, han behöver inte göra en perfekt match men statistiken visar att han kommer gå upp mot Pierre-Paul eller Umenyoira 42 gånger ikväll. 40 av dom gångerna måste han vara felfri.

På andra sidan bollen tror jag att Giants recieving corps, plus TEs, kommer att att göra nog många poäng för att få Giants att gå över 20. Det är kanske ingen rolig och intressant analys men jag ser inte att Ahmad Bradshaw kommer kunna göra allt för väsen av sig. Love, Warren och Wilfork är för bra mot run just nu. Dessutom så måste Eli Manning kasta bollen för att vinna den här matchen.

Vem vinner då?
Jag har faktiskt ingen aning. Jag har som sagt hållit Giants som favorit men Patriots har börjat segla om. Jag tycker att det är 50/50 och kan omöjligt bestämma mig. Jag har spelat mina pengar på Giants men enbart för att oddset var högre på dom. En oerhört svårtippad Super Bowl. Jag tror annars på en poängrik match och jag kommer att njuta av varje sekund.



Inga kommentarer: