torsdag 23 december 2010

Miraklet på Meadowlands!

New York Giants 31 - Philadelphia Eagles 38

Eagles stod för något av det mäktigaste jag sett när man slog New York Giants på New Meadowlands i söndags. Det här är en match jag sent kommer att glömma och något av det mäktigaste jag sett. Jag har sett Tre Kronor slå Sovjet i ishockey, jag har sett USA ta OS-guld i samma idrott. Jag har firat ett VM-brons i fotboll och jag har sett Tre Kronor slå Finland med 6-5 i VM trots underläge 5-1. Jag har sett USA leka med motståndare i Confederations Cup. Söndagens match mellan Giants och Eagles slår sig enkelt in på denna lista av mirakel och skrällar. The Eagles pulled off the third Miracle at the Meadowlands – or Miracle at the New Meadowlands? – because they had the best player on the field.

Philadephia Eagles låg under med 31-10 när Vick förvandlade New Meadowlands Stadium till hans egen lekstuga. Han vägrade förlora den här matchen - han vägrade förlora divisionstiteln. Hans attityd på plan lyste ända in igenom TV-rutan. Det var som om han bestämde sig att "nu jävlar får det vara nog, antingen så får jag hjälp annars får jag väl fixa det här själv". Vick sägs också ha haft ett oerhört inspirerande tal vid sidlinjen, ett tal som gjorde att Eagles lyfte till skyarna. För matchen såg ut att vara över när Jackson förlorade en fumble från Manning (ett domslut som Andy Reid för övrigt skulle ha utmanat), något som senare ledde till att Giants gick upp till 31-10.

Men som sagt. Vick var inte redo att ge upp riktigt än.

Vick fixade tre touchdowns på mindre än 8 minuter, varav han sprang in en på egen hand.
“I just knew we needed touchdowns to get back in the game,” sa Vick. “Down 21, we need to take advantage of every opportunity – every down counts, every possession counts, and you have to go out there and block everything else out. Forget about the score. Keep it in the back of your mind and make plays at the same time.”


Men alla kan inte göra plays som Vick. Något är extraordinärt med den där mannen. Det klickade bara till och sedan tog han över totalt. Alla andra var bara statister. Det måste vara underbart att ha Vick som QB, det finns alltid en chans att vinna. Han verkar klara av allt. En helt otrolig spelare som just nu är solklar MVP enligt mig. Kolla bara hans sista drive i matchen, den till touchdown. Bara för den ska han ha priset. Med Vick på plan finns det alltid en chans att vinna för han kan springa ifrån alla. Han sprang fyra gånger på de där sista otroliga åtta minuterna. För totalt 94 yards.

Nittiofyra!

Han hade totalt 130 yards på 10 carries. Helt otroligt.

Men egentligen är det i sig inte så överraskande. Giants är ett lag som gillar att blitza och spelar ofta Cover-2 i defensiven. En kvick QB kan lätt avväpnad Giants försvar och plocka yards. Bortalaget hade dock stora problem med just det här i början av matchen men man lyckades anpassa sig.

DESEAN JACKSON AVGÖR
Trots en makalös upphämtning av Vick så är det kanske inte han som blev den stora hjälten. Han hade hämtat upp ett underläge med 21 poäng till 31-31, nästan på egen hand. Men det var Jackson som avgjorde med en otrolig puntreturn. 65 yard till touchdown när tiden hade runnit ut.

Giants rookie till punter Matt Dodge hade en enda uppgift. Det återstod bara sekunder kvar ill förlängningen. Sparka bollen så att den studsar ut från plan och sparka den för fan inte i närheten av DeSean Jackson. Ett oerhört pressat läge för en sådan ung punter, men det ska han fixa. Istället sparkar han bollen rätt i famnen och genom en snygg block från Maclin så hade Jackson fri gata fram till den vinnande nedsättningen. Han hade så god tid på sig att han kostade på sig att pissa på Giants och dess fans genom att springa lodrätt efter mållinjen. Äckligt gjort men befogat.

Men oj, vad Dodge fick höra det av coach Tim Coughlin efter matchen. Coughlin spottade, fräste och svor Dodge rätt upp i ansiktet, inför ögonen på miljontals tittare. En, i blicken, död Dodge kunde inte svara sin coach på frågan "why in the hell didn't you kick it out of bounds!?". Dodge bara vände blicken ifrån sin tränare i hopp om att någon skulle komma till undsättning, rädda honom från situationen, leda honom från planen. Men så var inte fallet. Dodge hade förlorat matchen för Giants efter en helt idiotisk punt. Ingen vill ha med honom att göra längre.

Så här i efterhand lider jag verkligen med honom. Att vara kicker eller punter är ett oerhört utsatt jobb. Det är här dina misstag blir som mest uppmärksammade och dina misstag är också mycket mer synliga än andras. Dessutom får du sällan en andra chans. Att dessutom vara rookie i ett lag som förväntas gå till slutspel gör ju hela situationen omänsklig.

Det har nu gått ett par dagar sedan den här matchen spelades men jag har fortfarande oerhört svårt att sätta ord på den. Därför avslutar jag inlägget här. Att använda ordet mirakel i sportsammanhang känns lite patetiskt då det används så frekvent, men det är det enda ord jag kan komma på som beskriver den här matchen. Fyra dagar senare så slår mitt hjärta fortfarande 180 slag i minuten, jag börjar svettas och får rysningar när jag tänker tillbaka på matchen. Det säger det mesta!

Noterbart:
  • När Giants ledde med 31-10 så spelade man i högtalarna soundtracket till Rocky. Ett big no-no mot Eagles eller vilket annat Philly-lag som helst...
  • ... åtta minuter senare hade Eagles vänt och vunnit!
  • Endast nio gånger i NFLs historia har ett lag lyckats vända ett 21 poäng stortunderläge till vinst...
  • ...senast var 2006 då Titans gjorde det...
  • ...mot just New York Giants!
  • Eagles har nu vunnit fyra av sina fem senaste matcher och är 79-21 i sista kvarten på dessa matcher!
  • Eagles slog nytt klubbrekord med sina 28 poäng i sistaquartern!
Se nu till att ladda hem matchen från TYT så att ni kan visaden för era barn och barnbarn i framtiden. För något liknande kommer vi inte få vara med om på bra länge gissar jag!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Kollade på sista halvleken idag, igår och i förrigår. Och som du skrev så ryser man.... Helt amazing av Vick och Jackson finns inget mer att säga

swenfl sa...

Helt rätt!
Har precis fått hem den i HD-kvalité. Misstänker att jag blir lite sen till julbordet imorgon...