fredag 31 december 2010

Is this it?

Brett Favre har spelat färdigt för den här säsongen. Frågan är om det är färdigspelet överhuvudtaget för en av tidernas största. Han sa på en presskonferens för två veckor sedan att han verkligen längtade till att säsongen var över.

På frågan om han längtade till livet efter fotbollen, så varade han kvickt: "Is there one?". Varpå han snabbt la till att han längtade att få¨umgås med familjen som en normal människa igen. Vad man kan läsa ut av Favre de senaste veckorna är ju att det här var hans sista säsong. Men hur ofta har vi inte sagt det? I år har han tagit oerhört mycket stryk då de flesta lag han mött anammat Saints succétaktik från fjolårssäsongens NFC-final. Sätta press på Favre. Jag tror det var länge sedan han spelade en säsong där han åkte på så mycket stryk, därför förstår jag att han överväger att sluta. Men så här är det alltid för Favre. I januari brukar längtan efter traktorn på hemmaplan komma krypandes.

Men jag tror inte att Favres replik "Is there one" var ett skämt. Favre har spelat fotboll hela sitt liv och det är det enda han kan, vad vi vet i alla fall. Jag är dessutom rätt övertygad om att han känner exakt samma sak. Han känner sig osäker inför framtiden. Det är därför han i juni varje år gör comeback. Han kan helt enkelt inte sluta.

Just av dessa anledningar tror jag på ytterliggare en comeback från Favre. Så länge inte skador sätter stopp. För det var ju just en skada som satte stopp för honom i matchen mot Giants den 13 december. Vilket satte punkt för en makalös streak. 297 raka starter!

Hinner skadan läka kommer vi få se Favre igen. Det tror jag. Hata eller älska, eller kanske rent utav älska att hata den mannen. Han har gjort så oerhört mycket för den här sporten. Utan honom hade vi inte haft det spel i ligan vi har idag, det är jag beredd att skriva under på. Men hur det än blir, när vi sammanfattar Favres karriär kommer hans senaste tre år bara bli en fotnot i en historia som för det mesta handlar om vad han uträttade i Green Bay. Precis som Montanas visit i Kansas City eller Unitas avslutande karriär i Chargers. Packer fans kommeratt förlåta honom för hans svek och vi kommer att komma ihåg honom när typ Peyton Manning börjar komma upp till åren och dominera ligan.

Trots att jag har varit negativ till Favres comebacker så har dom haft ett syfte. Alla, inklusive mig själv, fick lärra sig lite mer om den här mannen. Både på gott och ont.

Jag vill passa på att skicka en nyårshälsning till Favre och ett tack för allt han har bidragit med till sporten. Tack!

Inga kommentarer: