torsdag 30 april 2009

Smått och gott från runda ett.


Som väntat gick blev det Detroit Lions för den hypade Matthew Stafford, är Lions decennium långa sökande efter en stjärnQB äntligen över?
Lions GM, Mayhew, anser att det är Stafford som ska lyfta och leda Lions i många år framöver. I och med lördagens kontraktskrivande framgår det också tydligt att Lions tror stenhårt på årets #1 i draften. Kontraktet är på 6 år och garanterar Stafford $41.7 miljoner, rykten gör även gällande att kontraktet kan vara värt så pass mycket som $78 miljoner om han gör bra ifrån sig. Helt sjuka summor för en spelare som egentligen inte visat något ännu...

Chiefs gjorde bort sig totalt då de valde Tyson Jackson före Aaron Curry, Curry beskrev jag som en av draftens mest kompletta spelare på sin position, något jag fortfarande står för. I och med att Chiefs valde Jackson är det, som bloggen tidigare kunde avlsöja, ganska uppenbart att man kommer att bygga om sin defensiv till 3-4. Även där tycker jag att Curry hade varit ett så mycket bättre val. I och med detta kunde ju Seahawks inte göra annat än skratta, man har nyligen gjort några dumma trades och man var, under draften, i behov av till exempel en LB. Vips så hade man Curry.

Vad Raiders höll på med har jag ingen aning om... Heyward-Bey kommer inte att göra en själ lycklig i Oakland. Dåliga på det mesta men Al Davies gick väl på snabbhet igen. Ville man dessutom gå på fart tycker jag att man skulle ha valt Maclin som jag skrev om tidigare, han har ju lite andra egenskaper än bara snabbheten också... Crabtree var dessutom ledig men han tror jag nog aldrig var riktigt aktuell av någon anledning. Maclin hamnde så småningom i Eagles och Crabtree gick som nummer 10 och kommer därför att representera 49ers i framtiden. Detta efter att Jaguars valt en OT istället och Packers var nog aldrig riktigt intresserade.

När vi ändå snackar om dumma och oväntade draftval så måste jag ta upp Bills som egentligen, trodde jag i alla fall, var i behov av OTs. Icket tydligen. Man valde en DE, något jag i och för sig kan förstå, men varför i hela världen valde man Maybin före Orakpo? Orakpo hamnde då istället i Washington som ser ut att få en grym defensiv kommande säsong!

Vad mer roligt hände under första rundan?
Jenkins till Saints, bra val, onekligen.
Lions draftar Stafford och han kommer nog att få otroligt mycket förtroende. Det märkliga är att när man väl har chansen att förbättra sin OL för att skydda sin dyrgrip så väljer man som nummer 20 en TE istället... Tveksamt val.
Ravens tradade upp sig och roffade åt sig OTn Oher. Grattis.
Bills gör ett klok val i att drafta en C, Erik Wood ska fylla luckan som fanns ifjol.
Jag, och många andra med mig, trodde nog att Steelers skulle förstärka sin OL. Istället draftar man en DT, tveksamt val...

Inga kommentarer: