fredag 6 maj 2011

Draftbetyg 2011 (AFC North)

Precis som förra säsongen så ger jag min syn på draften (samtliga rundor) genom att sätta betyg på hur lagen har skött sig. Jag kom ju ifjol fram till att en 5-gradig skala var för svårt. Därför kör jag, precis som då en betygsskala till 6. 6 är mästerklass. 1 är värdelöst. I princip. Vi kör igång med AFCs norra division.

Baltimore Ravens
Ravens är alltid en contender och man visade varför under draften. Man har tagit in en skön mix av av stabila produktiva spelare och fysiska talanger med potential. Jimmy Smith är nog bra för att vara redo från första avspark. Det som drar ner lite på betyget är att jag inte har någon aning alls om var jag har honom. Verkar ju ha skrämt tillräckligt många lag. För rent spelmässigt är han topp12 kanske. Några som jag däremot gillar är WR Tandon Doss samt DE Pernell McPhee som man tog i mittenrundorna. Om några år, kanske nästa säsong till och med, kan båda vara starters. Torrey Smith (WR) fyller ett behov för Ravens. Ett vertikalt alternativ.
Betyg: 5/6

Cincinnati Bengals
Bengals plockade talang på talang. Från A.J. Green i första rundan till QB Andy Dalton som är en QB med starterpotential. Strong safetyn Robert Sands och DE:n Dontay Moch är atleter av absolut toppklass, båda har dock mycket att utveckla i spelet, främst i kick coverage. Det är spelare som går att byta ut och jag har svårt att se att dessa kommer att ta en starterplats i Bengals inom de närmsta åren.
Betyg: 4/6

Cleveland Browns
För andra året i rad gillar jag Browns draft och kan DT Phil Taylor bli den tunga pjäsen på inside som det förutspås så ser framtiden ljus ut för Clevleland. Fullbacken Marecic kommer att starta. Jabaal Sheard(DE), Greg Little(WR) och Jason Pinkston(G) har allt vad som krävs för att bli starters. TE Jordan Cameron är intressant och jag tycker att det ska bli spännande att följa hans utveckling.
Betyg: 5/6

Pittsburgh Steelers
En bra draft av Steelers som tog in två stabila och tunga offensiva linjemän i marcus Gilbert och Ketih Williams. Jag tror på dessa. De har vad som krävs på den här nivån. Kanske redan i år. CB Curtis Brown kan bli starter i Steelers secondary om två år och DL Cameron Heyward som man tog i första rundan är en starter som kommer att spetsa till Steelers end.
Betyg: 4.5/6

Imorgon: AFC East

Inga kommentarer: