fredag 6 maj 2011

First round breakdown

Tänkte fördjupa mig lite i årets första runda. Vilka spelare blev/kommer att bli riktiga fynd och vilka lag har skitit i det blå skåpet.

TUMMEN UPP FÖR...

Detroit Lions: DT Nick Fairley
Rätt uppenbart egentligen. Jag började förstå att Fairley skulle halka ner ju närmare vi kom till draften men jag trodde aldrig att draftens kanske bästa DT skulle falla så långt som till #13 totalt. Fairley är explosiv och hal och en riktigt bra pass rusher. Även om han redan håller för världens bästa liga så har han en oerhörd potential. Jim Schwartz måste älska att sätta upp Fairley med Suh på inside.

New Orleans Saints: RB Mark Ingram
Ingram är bättre än Ryan Matthews (som gick som nummer 12 ifjol) och får han förtroende i Saints så ser jag det som mycket troligt att han kommer över 1000 yards redan sin första säsong. Precis en sån RB man vill ha i täta matcher då man ska avgöra. En oerhört avig back som lätt kan snitta 5.0 per carrie.

Baltimore Ravens: CB Jimmy Smith
Så här ser jag det. Visst jag antog att Smith skulle hamna i Ravens. Hans attitydproblem har skrämt många. Men vill det sig väl så har man ett riktigt fynd här, en CB som om några år kanske håller Asomugha-klass. Det är skön stämning i Ravens omklädningsrum, taket verkar ligga högt. Det kan passa Smith.


TUMMEN NER FÖR...

Washington Redskins: DE Ryan Kerrigan
En enkel anledning. Han är inte nog rörlig för den här nivån. Inte än. Inte som end. Han kommer inte att vara den som vinner sackligan i NFL. Men han har potential att bli en bra pass-rusher.

Seattle Seahawks: OT James Carpenter
Jag hade inte ens med Carpenter i min Mock. Hade tänkt mig att han kunde gå i slutet på andra eventuellt i mitten på den samma. Han är ett stadigt ankare som kan stoppa springande defensiva spelare men jag tvivlar att han har vad som krävs i NFL. Visst, Seattle har ett lite annorlunde zonespel än andra och till exempel Carimi hade nog inte passat i Seattle. Men Carpenter? Vad hände med Sherrod? Han är bättre än Carpenter.

Inga kommentarer: