fredag 23 oktober 2009

Chargers-Broncos 23-34 (Vecka 6 Recap)

Jag hade förväntat mig att Chargers skulle kunna stå upp bra mot Broncos och kanske till och med sätta stopp för Broncos obesegrade svit. Så blev det inte, även om Denvers sjätte vinst satt långt inne, väldigt långt inne...

Det är makalöst hur underhållande det är att se Broncos spela i år. Jag tror att de tre bästa matcherna ur underhållningssynpunkt som jag har sett denna säsong, samtliga innefattar Broncos och veckans match var inget undantag.

Det började med en väldigt jämn första halvlek, i alla fall resultatmässigt. Jag tycker trots allt att Chargers kändes strået vassare till en början men jag är av den uppfattningen att deras defensiv släppte igenom Broncos alldeles för lätt, även om Kyle Orton gjorde en riktigt bra match för Broncos igen. Han kollega i motståndarlaget,Philip Rivers, kändes inte alls lika het och avslutade med en rätt dålig comp%. Men nu ska man kanske inte skylla allt på Rivers, som jag förresten tycker är en bra QB. Vill man "skylla" Chargers förlust på något så ska det vara lagets O-Line som släppte igenom Broncos hela matchen. Men det är inte riktigt fair heller för Broncos defence gjorde en makalös match och ser faktiskt mer stabila ut än vad jag trodde inför säsongen. Man satte en galen press på Rivers matchen igenom och det syntes tydligt. Jag tror att Chargers bara lyckades med 2-3 third down conversion av 11 möjliga.

Det var dock en man som avgjorde den här matchen på ett litet säreget vis. Denver Broncos return man, Eddie Royal, tog en kickoff i första halvlek till en 93 yards TD och i andra halvlek följde han upp detta genom att ta en punt 73 yards till ytterliggare en TD. Royal är för övrigt bara den 11:e spelaren i NFLs historia som lyckats med just detta.

Broncos är nu 6-0 men har en Bye nästa vecka. Hyfsad öppning på säsong dock...

Värt att notera:
  • Både Broncos och Chargers förvaltade en punt till en TD, detta hade bara hänt sju gånger tidigare i NFL:s historia.
  • Rivers var 5-1 mot Broncos, nu är han alltså 5-2.
  • Kyle Orton är däremot bara 1-1 mot Chargers om manbara räknar grundserien.

Inga kommentarer: