torsdag 12 januari 2012

Divisional Round. NO@SF.

VS.

Plats: Candlestick Park, San Francisco
Tid: Lördag 22.30
TV: TV10, Viasat Fotboll HD, FOX

Jag tycker att det ser lovande ut för Saints och man kan gått och väl vara på väg mot sitt andra Super Bowl på tre år. Vägen dit är dock svår och det kanske största hindret på väg ställs man mot redan nu på lördag. Niners på Candlestick är en tuff nöt att knäcka men faktum är att 49ers gör här sitt första slutspelsframträdande på nio år. Saints å andra sidan har färsk slutspelserfarenhet och en färsk ring att blicka tillbaka på. New Orleans har nio raka vinster med sig till San Francisco. Ett litet frågetecken bara. Saints har aldrig vunnit en slutspelsmatch på bortaplan om jag har min info rätt, hur hanterar man pressen utan ett fullsatt Superdome i ryggen?

Saints har snittat 37.5 poäng i deras fem senaste slutspelsmatcher (varav fyra har vunnits) men man är 0-4 på bortaplan i slutspelet vilket gör att de, tillsammans med Bengals (0-5), är det enda lag utan att ha vunnit en slutspelsmatch borta. Om den statistiken kommer att spela in på lördag återstår att se men Sean Payton hävdar dock att det inte kommer att göra det (vilket han givetvis måste säga):
"You win 13, 14 games now, and you're trying to find something. When you start playing well on the road and home, you're probably a better team and we've been able to do that."

Saints är 5-3 borta i år och jag har ju givetvis inte kunnat se samtliga deras matcher men faktum är att de vinster man har tagit inte alls har varit en promenad i parken om man kollar på resultaten. Man slog Panthers med blott tre poäng i början av oktober, sedan förlorade man med sex poäng i Tampa Bay och man blev det första lag att förlora mot Rams den här säsongen. Man behövde OT för att slå Falcons och Titans var sekunder ifrån att vinna. Saints fem sämsta matcher den här säsongen vad det gäller poäng har kommit på bortaplan. Självklart är det här oroväckande, speciellt nu då man går upp emot ett Niners som bara släppt till 11 poäng per match i snitt hemma och är 7-1 på Candlestick Park den här säsongen. Men allt ser inte negativt ut för Saints. Det här är första gången lagen möts i slutspel men Saints har vunnit sex raka grundseriematcher mot 49ers och på de sex matcherna har man snittat 31 poäng och senaste vinsten mot lördagens motståndare kom faktiskt just på Candlestick Park (25-22 20/9 2010).

Saints offensiv kommer ju garanterat bjuda Niners fjärderankade defense en tuff match men jag tror att den här matchen kommer att avgöras på hur bra bortalagets försvar är. Man har tillåtit i snitt 34 poäng i sina tre senaste slutspelsmatcher på bortaplan, något som inte får upprepas.

Jag ser verkligen fram emot den här matchen som jag anser vara omgångens bästa. Det finns ingredienser i den här matchupen som talar för att det kan bli poängrikt, offensivt och välspelat.

Favoriter:
Jag hade rätt på tre av fyra matcher förra omgången (jävla Tebow) och då försökte jag tänka logiskt. Skulle jag göra det även den här gången skulle jag nog svara att Niners vinner det här på hemmaplan MEN Saints är galet formstarka och har mer erfarenhet av den här typen av matcher, dessutom har man en mycket bättre QB. Mitt slutliga svar är Saints men en del av statistiken jag tagit upp här ovan oroar mig. Som sagt, det här kan komma att bli riktigt bra!



3 kommentarer:

Magnus sa...

Fy fan vilken match det blev, niners ftw!!

Anonym sa...

Hur skall Big Blue nöte ned dem nästa helg? Jag säger stoppa deras passrush, ständ ned deras reciver så som de stängde Packers igår och kör mycket playaction på offence.

swenfl sa...

Ja, inte är det överdrivet många sluspelsmatcher de senaste åren som kan matcha den här matchen. Dock så finns det en del som talar för att matchen mellan NYG och Niners kan bli ännu bättre!

Givetvis ska man fortsätta på samma sätt i defensiven och är det bara jag som känner att NYGs D bara blir bättre och bättre för varje match?

Sen tror jag inte att Giants har mycket att vinna på att springa med bollen så det lär bli mycket passningar från Eli.