onsdag 11 januari 2012

Tebow Time once again.

Wild Card Round Game
Denver Broncos - Pittsburgh Steelers
29 - 23 (OT)


Jag hade spelat på samtliga fyra matcher den gångna helgen, inför helgens sista match hade jag tre rätt och kvar återstod den solklaraste matchen i min bok. Jag lutade mig tillbaka med ett leende på läpparna med något som jag trodde skulle vara säkra hundralappar in på kontot, ni kan tänka er chocken jag fick då det gick upp för mig att Tebow hade återuppstått och ledde sitt Broncos till övertid mot Steelers. När han 11 sekunder in på OT avgjorde matchen med ett 80 yards TD-pass till Demaryius Thomas var det NFL-historiens snabbaste övertidsavgörande. Visst, jag hade gått miste om lite pengar men vad är väl det värt när man får uppleva sån här dramatik i ett slutspel?

Att beskriva matchens sista spel och den 11 sekunder korta övertiden är svårt. Galet, sjukt och liknande ord snurrar genast runt i huvudet men inget av dom passar egentligen. Det var mäktigt att se NFL-hisotriens snabbaste avgörande i en övertidskvart. Efter en play-action från Tebow hittade han Thomas som stiff-armade Ike Taylor och spurtade ifrån Ryan Mundy hela vägen till endzone.

Tebow gjorde sin bästa match för säsongen rent statistiskt med 316 passing yards och två TDs. Detta från en QB som gör det hela att se så himla svårt ut, hans kast är inte speciellt rena och som någon sa så ser det ut som om han kastar en tegelsten. Då är det en annan femma med Pittsburghs, för dagen skadade, QB Ben Roethlisberger. Gubben kunde knappt gå men ledde ändå ett skadedrabbat Steelers från ett tio poängs underläge i slutet av matchen till ett kryss vid full tid. Inte nog med att han passade för nästa 300 yards, när han blev satt under press och saknade alternativ så tog han bollen själv och haltade sig fram. Han fick visserligen ta mycket stryk för sina rushes men hans fot får en välbehövlig vila. Sen kan man ju undra hur stor sprutan egentligen var som man gav Big Ben i omklädningsrummet i halvtid, han hade inte varit speciellt bra i första men kom ut som en helt annan spelare i andra halvlek. Trots att Roethlisberger kanske är en av de mest avskydda spelarna i ligan, i alla fall om man ska titta på det svenska twitterflödet under matchen, så kan i alla fall jag inte göra annat än att imponeras av denna man. Han är alltid skadad, ofta rejält också. Han spelar dessutom bra med skador som eventuellt hade betytt att säsongen hade varit över om det drabbat någon annan.

Tim Tebow då, jag kan erkänna att jag inte alls är ett fan. För det första för hans djupt rotade kristna tro, för det andra så tycker jag inte att han är så bra som det sägs (kanske för att hans kast inte håller så hög nivå) men framför allt för att han spelar i Broncos. Nu där emot måste jag bekänna färg och säga att jag är imponerad. Han visade i söndags att han är en QB för ett NFL-slutspel, något jag tvivlade på innan det drog igång. Jag har tvivlar fortfarande på hans arm men ska han hålla på som han gjorde på övertid så kommer jag måsta backa även på den punkten. Ingen trodde väl kanske heller att Broncos skulle kunna springa sig igenom Steelers försvar, trots att det var skadedrabbat. Något de lyckades med. Patriots har en del att se på inför lördagens möte, men jag har oerhört svårt att se Broncos vinna mot New England. I min värld finns det inte på kartan och jag antar att Pats Nation är rätt så nöjda med att det trots allt är Broncos som stå på andra sidan och inte Steelers.

Tebow satte visserligen bara 10 av sina 21 passningsförsök, lyckligtvis har han ju Thomas som tog emot fyra passningar för över 200 yards. Thomas har verkligen fått ett uppsving nu på slutet efter att ha missat början av säsongen på grund av ett brutet finger, utslaget på de sex senaste matcherna snittar 109 yrd/game. Fortsätter bara Tebow med att kasta bra så blir den duon farliga framöver.

Noterbart:
  • Tebows passer ratin på 125.6 är det högsta i Broncos slutspelshistoria
  • Tebow gick upp mot ligans bästa defense och blev inte sackad en enda gång!
  • Reothlisberger å andra sidan åkte i backen hela fem gånger.
  • Broncos avgörande på övertid kom genom ett pass, det var blott andra gången på hela matchen man passade på 1st down.
  • Det kanske trots allt vilar en förbannelse över femteseeden i AFC ändå. Fortfarande har inget lag någonsin i AFC gått viare från första rundan om de varit seedade som femma.


Inga kommentarer: