söndag 5 september 2010

NFL Countdown - NFC East

Det är drygt fyra dagar kvar till kickoff och jag tänkte att det borde vara mer än dags för mina tankar kring kommande säsong. Vilka lag vinner sina respektiva divisioner och vilka lag tar wildcardplatser till slutspelet? Vilka lag floppar och vilka blir årets överraskningar. Det ska jag försöka klargöra under de närmaste dagarna. Låt oss dra i gång denna bloggserie med NFC östra division.


DALLAS COWBOYS
Matcher: Bengals 16-7, Raiders 9-17, Chargers 16-14, Texans 7-23

Kommentar: Nick Folk var bra sina två första säsonger i Dallas men hade stora problem i fjol och fick ta konsekvenserna av det då han blev releasad. David Buehler kommer att ta över som kicker ett tveksamt val men Jerry Jones verkar tro oerhört mycket på honom. Rent schemamässigt har man ett ganska välbalanserat schema utanför divisionen. Man har några tuffa matcher mot Colts, Texans, Saints och Vikings men man får samtidigt spöa upp Bears, Lions och Cardinals.

Analys: Nu ska jag vara allvarlig. Jag såg Dallas i matchen mot Texans och jag var långt ifrån imponerad. Dallas var helt chanslösa. Jag har svårt att placera Cowboys i år om jag ska vara ärlig, det är ju ett lag som har vanan att lyckas. Men deras lag känns inte så hett. Visst, man är ett av ligans mest talangfulla lag men det räcker som inte - det ska presteras också!
Men egentligen är det inte spelarna som är det verkligt stora problemet i Dallas i år. Man har ju en coachuppsättning som till synes består av hjärndöda bufflar... Hade man haft hyfsade coacher hade det gått betydligt enklare. Blir en tuff fight om förstaplatsen med Eagles.

Slutplacering i divisionen: 1

NEW YORK GIANTS
Matcher: Jets 31-16, Steelers 17-24, Ravens 10-24, Patriots 20-17

Kommentar: Super Bowl-året skröt man om att man var "road warriors" eftersom att man hade en galet imponerande statistik på bortaplan (9-1). 2008 fortsatte deras imponerande statistik. Och det kommer att krävas något sådant i år igen för att gå långt.
Man har ett riktigt tufft schema med tanke på vilken division man är i och hoppet står till att man kan plocka oförväntade poäng i sin nya hemmaarena.
Laget känns också relativt osäkert, många nya och oprövade kort som ska visa sig på styva linan direkt. Puntingen ska sjunderundanvalet Matt Dodge sköta.

Analys: Alla lag drabbas av skador med det Giants gick igenom ifjol var rent löjligt. Därför kan jag tänka mig att jag underskattar dom när jag lägger dom som trea i divsionen, de känns helt enkelt inte lika heta som varken Eagles eller Cowboys. Men klarar man sig undan större avbräck så kan man nog trots allt utmana om en slutspelsplats.

Slutplacering i divisionen: 3

PHILADEPHIA EAGLES
Matcher: Jaguars 28-27, Bengals 9-22, Chiefs 20-17, Jets 17-21

Kommentar: Det är svårt att tro men McNabb-eran är över i Philadephia. Kevin Kolb är den som ska leda laget till nya framgångar. Trots att McNabb ledde Eagles till fem NFC-titlar och ett Super Bowl så var han en dålig ledare både på och utanför plan. Där är Kevin Kolb den raka motsatsen. Kolb är ju relativt färsk som starter och ganska okänd för den allmänna massan men han är en spelare som kommer att lyfta sig rejält i år, dessutom passar han oerhört bra in i Eagles offensiv. Ja bättre än vad McNabb hade gjort. Defensiven ser också relativt bra ut även om det finns hål att fylla men man har draftat oerhört intressant. Blir kul att se bland annat Randon Graham. Håll koll på honom i vinter! En spektakulär spelare.
Spelschemat deras är dessutom helt jävla sjukt. Man har alla svåra matcher på hemmaplan och alla lätta matcher borta.

Analys: Eagles har en oerhörd talangfull offensiv och slutspel känns det som om de ska kunna klara trots en rätt oerfaren QB. OL:en och secondaryn är frågetecken men jag vill tro på Eagles i år. Tror på i alla fall 10-6 och den enda frågan är hur bra Dallas och Giants egentligen är?
Kampen om förstaplatsen kommer att avgöras när Dallas och Eagles möts och tyvärr måste jag säga att Eagles inte känns riktigt nog bra för att rå på Dallas.
Jag vet hur mycket jag har spytt galla på Eagles under offseason men jag har någon känsla för dom i år. Vet inte vad den betyder riktigt men jag tror att den är bra.

Slutplacering i divisionen: 2 (Wild Card-lag)

WASHINGTON REDSKINS
Matcher: Bills 42-17, Ravens 3-23, Jets 16-11, Cardinals 10-20

Kommentar: Redskins har varit i tre playoffs sedan 1992. Anledningen? det var senast man hade en QB som ansågs vara topp10 på sin position (då i Mark Rypien). I år hade det kunnat bli dags igen. McNabb har förstärkt och trots sin relativt höga ålder (33) så är han en förstärkning för alla lag. Redskins hade kunnat slåss om en slutspelsplats om man inte hade haft så dåliga special teams och mediokra RBs. Dessutom känns defensiven som den sämsta i divisionen men trots det släppte man till minst poäng på försäsongen. Visserligen så släppte man till 17 poäng mot Bills, tveksamt om det är godkänt...
Det blir inte bättre av att man möter winningrecordteams i fem av sina sex första matcher (Cowboys, Texans, Eagles, Packers, Colts). Redskins får det tufft.

Analys: Det hade funnits anledning för optimism i Washington, om man inte hade spelat i denna division. Man har ett lag nog bra för att gå 7-9, kanske till och med 8-8. Det räcker inte i denna division och dessutom finns risken att man är avhängda redan efter 6 veckor då man har fått ett löjligt svårt schema i början av säsongen. Men det finns ljus i tunneln i alla fall.

Slutplacering i divisionen: 4


Countdowns

Inga kommentarer: