fredag 17 september 2010

Week 1 Recap

Blev en liten specialare första veckan. "Veckans match" som jag brukar ha återkommande varje vecka var rent logiskt premiärmatchen mellan Saints och Vikings och i vanlig ordning körde jag en recap på den: http://swenfl.blogspot.com/2010/09/saints-slog-vikings-i-premiaren.html

Sen hade jag otroligt svårt att bestämma mig för en match. Det hela slutade med att jag ändå såg Oakland Raiders borta mot Titans. Det såg bedrövligt ut. Eller okej då, det såg ju bra ut när man ledde med 3-0 efter en fumble av Young. Men det var den enda ljuspunkt jag kunde finna. För OL:en såg oerhört instabil och porös. Jason Campbell hade det oerhört svårt och man hade lika gärna kunnat ställa upp heliumballonger på snören i OL:en. Så lättforcerad var den.
Efter Raiders första field goal så svarade Titans med 24 raka poäng och Chris Johnson som bara skulle stoppas - stoppades inte alls. Han fick göra lite som han ville, sprang för 142 yards och sprang in två touchdowns totalt. Chris Johnson har nu 12 raka matcher med över 100 yards. Rekordet ligger på 14 och innehavs av Barry Sanders.
Annars vet jag inte vad jag ska säga, jag vill inte riktigt än medge att jag har överskattat Raiders denna säsong och jag tror fortfarande att man avslutar minst 8-8. Men då måste man upp, så här får det inte se ut. Trots att Campbell inte alls hade någon som helst hjälp av sin OL så tyckte jag att han såg rätt bra ut. Överglänste ju Vince Young i alla fall. Titans-Raiders 38-13.
******
När Titans gjorde 31-6 mot Raiders gav jag upp i vrede och gick på jakt efter nya matcher att se. Lyckligtvis zappade jag mig in på AFC South tidiga toppmöte i Houston mellan Texans och Colts. Jag hann se nästan hela andra halvlek. Peyton Manning såg ut att bli hårt tagen men han imponerade ändå 40/57 på 433 yards och 3 TDs för storstjärnan. Men han överglänstes givetvis av Arian Foster som för 231 yards och gjorde hela tre touchdowns för sitt Texans. Makalöst med tanke på att Foster ifjol, på sex matcher, skrapade ihop totalt 257 yards och tre touchdowns. Något han alltså nästan slagit efter säsongens första match. Annars var det en jämn, underhållande och stentuff match och det blir nog som jag förutspått. Det kommer att stå mellan de här två lagen i södra divisionen. Texans - Colts 34-24.
******
På Gillette Stadium skulle Batman&Robin slå Patriots för att få en bra start på säsongen men Bengals blev totalt överkörda av Patriots offensiv där Wes Welker, som vanligt, var oerhört bra. Samarbetet mellan honom och Brady fungerade exceptionellt och Brady samtliga tre TD-pass var till just Welker. Det hade varit hektiska dagar för Brady och jag trodde inte att han skulle vara riktigt så bra. Tre dagar före matchen var han inblandad i en rejäl bilolycka, bara timmar efter det att han skrivit på ett monsterkontrakt som gjort honom till ligans bäst betalde spelare. Welker har ju inte heller haft det lätt för den delen, för ett halvår sedan opererade han ett ledband i knäet.
Batman (Terrell Owens) och Robins (Chad Ochocinco) tog tillsammans emot 19 passningar från en för dagen mycket bra Carson Palmer och gick över 200 yards. Men deras inverkan på match var lågt under den hajp de har på sig. Patriots - Bengals 38-24
(AP PHOTO/WINSLOW TOWNSON)

Vad hade jag mer för matcher i blickfånget under söndagen? Just ja, Steelers-Falcons. Steelers spelade med Stephen Dixon som QB och han var ingen höjdare vad jag har förstått och det krävdes övertid för att Steelers skulle kunna vinna. Tur att Matt Ryan var minst lika kass. Steelers-Falcons 15-9.
Giants-Panthers som jag kritiserade i min försnack var tydligen hur bra som helst. Eli Manning var tokbra och till helgen möts bröderna Manning i en match som trots allt har mycket på spel, om nu inte skryträtten i familjen räcker. Giants-Panthers 31-18.
******
Måndagsmatcherna då? Ja av någon konstig anledning lyckades jag vakna precis då matchen mellans Kansas City Chiefs och San Diego Chargers hade börjat sin andra kvart. Rätt skönt med en kopp te, gryning och amerikansk fotboll faktiskt. Jag hann hursomhelst se ungefär två quarters innan jag var tvungen börja dra mig mot jobbet. Var en rätt intressant match trotts ihärdigt, tungt regn på Arrowhead. Chiefs vinst var nog viktig ur den synpunkt att den bygger självförtroende. Precis vad Chiefs behöver, med tanke på spelschemat. Men jag skäms rejält om Raiders skulle hamna bakom Chiefs i tabellen när säsongen summeras. Av det jag hann se så var Matt Cassel helt jävla värdelös men samtidigt visade Philip Rivers att han verkligen är en av de absolut bästa quarterbacksen i ligan. Chiefs-Chargers 21-14
(AP PHOTO/ CHARLIE RIEDEL)

SAMTLIGA RESULTAT:
Saints-Vikings 14-9

Buccaneers-Browns 17-14
Bills-Dolphins 10-15
Patriots-Bengals 38-24
Jaguars-Broncos 24-17
Giants-Panthers 31-18
Bears-Lions 19-14
Steelers-Falcons 15-9
Titans-Raiders 38-13
Texans-Colts 34-24
Rams-Cardinals 13-17
Seahawks-49ers 31-6 (!)
Eagles-Packers 20-27
Redskins-Cowboys 13-7

Jets-Ravens 9-10
Chiefs-Chargers 21-14

"Veckans match" och uppsnacket förr week 2 kommer imorgon om jag hinner annars blir det på söndag. Håll ögonen öppna!

3 kommentarer:

Tom Brady sa...

Det var kul att se Brady i gammal god form. Och då var han inte ens 100% förmodligen.
Patriots är med all rätt lite underskattade i år och jag tror att det kan passa utmärkt. Vi går en intressant säsong till mötes. På många håll och i många lag i ligan.

coltsfanatiker sa...

Jasså, Campbell bra helt plötsligt? PÅ din twitter här till vänster var han ju MAX lika bra som JaMarcus? haha

Colts:NYG veckans match?

swenfl sa...

@Colts
Ja, men då var jag riktigt förbannad. Med lite distans till matchen så ser man matchen med helt andra ögon. Var givetvis inte han jag skulle vara förbannad på.

Nej, Bengals ;)