torsdag 27 januari 2011

Green Bays segertåg fortsätter!

NFC Championship Game
Chicago Bears - Green Bay Packers
14-21

Monstret har visat sig igen. Det fanns en man som stack ut under förra helgens NFC-final. Hans namn var Aaron Rodgers. Nej, inte "back-upen" till Brett Favre utan Aaron Rodgers. Det värsta var att han inte ens spelade på topp men ändå lyckades vara bättre än alla tre QBs som Bears luftade, tillsammans! Han sprang själv in poäng och stod för en viktig tackling när Packers blev klart för Super Bowl!

MOT DALLAS!
Trots att matchen slutade 21-14 så spelade Rodgers nog bra för att hålla Chicago på avstånd. Jag tycker aldrig att dom var riktigt nära. Bears defensiv var helt ur balans större delar av matchen och resten tog Packers defense hand om. Det var lagens 182a möte och insatsen hade aldrig varit högre. Packers vann prestigemötet och får en resa till Dallas. Oavsett vad som nu händer där så har Packers fans "bragging rights" ett bra tag framöver gentemot deras rivaler söderut. Packers får i Dallas möta Pittsburgh Steelers som slog New York Jets med 24-19. Packers är stora favoriter.

JAG ÄR FÖRÄLSKAD...
... i Packers defensiv. Jag vet inte om jag har sagt det förut men vilka karaktäristiska spelare man har, och hur man spelar! Det är så att man blir tårögd. Matchen mot Bears var inget undantag. Hemmalaget hade oerhörda problem att förlytta sig framåt och det blev ju knappast bättre då QB Jay Cutler utgick efter en knässkada i mitten på tredje quartern. Eller hemmapubliken kanske tyckte att det blev bättre, jag vet inte, jag vet i alla fall att de inte var nöjda över Cutlers prestation denna afton. Det hördes. Todd Collins tog över efter Cutler och han hade det ännu tuffare. Det var först med den nästan helt okände backupen till backupen Caleb Hanie som Bears gjorde match av det hela. Hanie ledde Bears i en drive som minskade Packers ledning till 14-7.
HANIE KRÄVDES FÖR ATT VAKNA
Jag skrev ju här ovan att Hanie var den som fick Chicago på rätt köl igen och han hade dessutom en chans att utjämna, detta efter att Bears defensiv äntligen fått stopp på Packers giftiga offensiv. Men oturligt nog så kastade han bollen rakt i händerna på Packers DL B.J. Raji som sprang 18 yards till endzone för en touchdown. Packers ledde därmed med 21-7. Men Hanie skulle få sin revansch. Han kastade ett 35 yard långt pass till Earl Bennett för en touchdown med 5 minuter kvar. Bears tvingade Packers till en punt och fick tillbaka bollen med mindre än 3 minuter kvar att spela, Hanie tog Bears till Packers 29 yard line men väl där kastade han en fourt down interception till Sam Shields - rookiens andra interception för kvällen.


HAN ÄR REDO
Aaron Rodgers är redo. Redo för den stora matchen. Även om matchen mot Bears inte var hans bästa. Han kastade två interceptions och gick för 244 yards - en besvikelse i mina ögon. Det säger en hel del på vilka krav man redan ställt på honom efter några helt makalösa insatser de senaste veckorna. Men så som han spelade i första halvleken mot Bears visar att han mycket väl kan slå Steelers på egen hand. Så länge som den egna defensiven fungerar. För trots att Bears satte en jävla fart i början så hade man inget, absolut ingenting, att komma med!
Passet innan Packers andra touchdown var som taget ur skolboken. Brandon Jackson lurade Brian Urlacher på en färd på djupet och Rodgers hittade en rätt öppen Jordy Nelson. Ännu ett underbart spel av Rodgers som har spelat utomjordiskt bra sedan han ådrog sig hjärnskakningen i mitten på december. Något som än mer visar på vilken karaktär killen har var när han råkade kasta bollen till just Brian Urlacher som snabbt vände på klacken och satte iväg mot Packers endzone. Rodgers snappade upp sitt misstag blixtsnabbt och istället för att hänga med huvudet som vissa andra QB (läs Peyton Manning eller Jay Cutler) så sprang han ikapp Urlacher och tacklade ner honom. Han räddade därmed en säker TD för Bears. Otroligt imponernade!

Jag håller på Packers i Super Bowl. Jag håller på Aaron Rodgers och jag håller på Packers defense!


Förlåt alla cheeseheads att jag håler på i SBXLV och därmed jinxar bort en seger men jag kan inte hjälpa det...

Inga kommentarer: