fredag 22 januari 2010

Jets skrällar igen!

San Diego Chargers - New York Jets
14-17

Jag förutsätter att Colts kommer att spela alla sin starters hela matchen mot Jets när dom möts i AFC-final på söndag. Det måste dom för Jets är inget lag att underskatta som Colts gjorde vecka 16 då man vilade sina starters. Det var den matchen som gjorde att Jets knep en WC-plats, jag antar att både Colts men framför allt Chargers ångrar det valet i dag.

Jets lyckades slå en av favoriterna förra helgen men snyggt var det fan inte. Men riktigt riktigt roligt. Jag gissar att alla pampar ville se Chargers gå vidare, ett lag som spelar underhållande fotboll och som har varit ett av ligans bästa lag större delar av säsongen. Varför då? Jets är nästan en större underdog än vad Cardinals (och Giants året före) var förra säsongen vilket alltid lockar folk, speciellt i USA. Visst, det är fan inte snyggt när dom spelar men jag gissar att Jets har vunnit många hjärtan detta slutspel. Var ska detta sluta?

När jag ser årets Jets kan jag inte låta bli att tänka på 2007 års Giants. Giants gick från Wild Card-rundan till Super Bowl endast på bortaplan på ett liknande sätt som Jets har gjort nu. Något som mycket väl kan upprepa sig i år för ett annat New York-lag.

Jets har verkligen visat att dom kan överraska den här säsongen men inget kunde förbereda sig på hur det skulle gå i söndags. Chargers var ligans hetaste lag men inte en förlust på tre månader och elva raka vinster, men ändå lyckades Jets hänga på hela aftonen i San Diego. Jets hade lite tur också, det måste medges. Chargers okaraktäristiska misstag och missade chanser gjorde att Jets hängde med. Chargers säsongslånga franchiserekord med att göra minst 20 poäng i varje match? Gone, gone, gone det också. Jets gick till man-mot-man i defensiven i andra halvlek vilket jag tror kan ha varit avgörande. Jets defensiv kan ta dom hur långt som helst! Söndag 21.00 sitter jag framför TV:n hur laddad som helst, det hoppas jag att du också gör!

Noterbart:
  • Jets är i AFC-final för första gången sedan 1998!
  • Jets QB Mark Sanchez joinar Joe Flacco som de enda rookiesarna i NFLs historia att vinna sina två första slutspelsmatcher som starter...
  • ...en tredje på söndag?
  • Chargers QB Philip Rivers kastade två interceptions i tredje quartern.
  • Chargers sprang bara för 61 yards.

Inga kommentarer: